המיתולגיה האיסלנדית – חשיפה לצפון

"מכאן יצאו הוויקינגים שגילו את גרנלנד וסללו את דרכו של קולומבוס לאמריקה. מכאן נטלו השבדים, הנורווגים, הדנים והגרמנים את משוררי החצר ששרו את תהילת אבותיהם. איסלנד היא לארצות צפון אירופה מה שהיו יוון ורומא לדרומה של היבשת, והיא מילאה את ייעודה בהצלחה שלא נפלה מזו של אתונה ורומא"

רזמוס אנדרסון שגריר ארה"ב בדנמרק בראשית המאה העשרים ומומחה למיתולוגיה הנורדית

"המיתולוגיה האיסלנדית היא תופעה חד פעמית וממש אפשר להגדיר אותה כתעלומה או חידה גדולה. אם ניקח את תרבויות-הענק הגרמנית, הרוסית, הצרפתית, הספרדית או הבריטית – כל אחת מהן העמידה יצירות תרבותיות חשובות וגדולות מאוד, אפוסים שנלמדים ונקראים במשך דורות. עובדה מדהימה היא שבפרק זמן קצר מאוד של שלהי המאה ה-12 וראשית המאה ה-13 היה איזה פרץ של יצירה ששטף את העולם, בתקופה הזאת נכתבו כל האפוסים הגדולים אשר מהווים עד היום את פסגת היצירה של שירת המערב: שירת הניבלונגים הגרמנית, שירת רולאן הצרפתית, אל-סיד הספרדי, הנסיך איגור הרוסי והפלא ופלא – שירת הצפון האיסלנדית.

לגבי הגרמנים, הצרפתים, הספרדים או הרוסים – אין הדבר מפתיע. הם אספו את סיפוריהם במשך דורות, אט אט, וקיבצו אותם לאפוסים הגדולים שציינתי. מדובר בתהליך של כאלף שנים. אבל, למיטב ידיעתי – וחקרתי את הנושא היטב – אין הסבר שמניח את הדעת לשאלה כיצד אומה זעירה אי שם בירכתי תבל הצליחה להעמיד בבת אחת יצירה כה רחבת היקף ומשמעות כמו שירת הצפון של המיתולוגיה האיסלנדית?"

מתוך שיחה אריה סתיו – סופר, מתרגם, ועורך "שירת הצפון – מבחר מן האדה הנורדית"

"וכה אמרה האלה המרוממת סאגה: אם יש ברצונכם לדעת את מעשי אבותיכם מימים ימימה, הנה הם מושלכים לרגלי, כתובים במו ידי על מגילות קלף. העליתי בהם את עלילות השבטים מימים עברו, רשמתי את פרטי אמונותיהם ואת הרהורי לבם שאותם חשבו לאמת צרופה. באתי אל משכנותיהם ותיעדתי את מוצאותיהם בארצם החדשה, את קורות המאבק והסבל שהיו מנת חלקם, וגם על ניצחונותיהם בקרב ועל ימי תהילתם לא פסחתי. זה דורות רבים איש לא גילה עניין בגווילים והם מוטלים ככלי אין חפץ בו, כאבן ּ שאין לה הופכין. יד הזמן עשתה בהם שמות ולהבות חרבו של סורְ ט חרכו וכילו רבים מהם .אך אתם, טלו את הנותר ועשו בו שימוש. בקשו אחר השרידים, הפכו בהם הפוֹך וחזור וקראו בהם היטב. כי תמצאו בהם רוב חוכמה ודעת"…

מתוך מבוא לספרו וויליאם וגנר, "asgard and the gods"

תחילת הדרך

לפני למעלה מאלף שנה, בשנת ,870 הגיעו לאי מרוחק, אי-שם בצפון האוקיינוס האטלנטי, המתיישבים הראשונים. ויקינגים נורבגיים היו הראשונים לחיות בחבלי הארץ הבתוליים ויוצאי הדופן. לא עברו הרבה שנים וכבר בשנת 930 הם ייסדו את האלת'ינגי – הפרלמנט הראשון בהיסטוריה. (מילולית 'כל הדברים' אך הכוונה היא ל'-אסיפת כולם' מכיוון שכל אזרח היה רשאי להגיע לכינוסים וליטול בהם חלק). עם חדש התחיל את דרכו בעולם – העם האיסלנדי. וכמו כל עם, גם העם האיסלנדי היה זקוק לסיפור על מנת להתקיים. לנראטיב שייחד אותו משאר העמים, לזהות קולקטיבית.

בשפה האיסלנדית יש מילה שמקורה בימי קדם ונמצאת בשימוש עד היום, ,"Kvöldvaka" ומשמעותה היא "להישאר ער בערב." ה"Kvöldvaka"- הוא בעצם מנהג איסלנדי מראשית המילניום הקודם ובו האנשים נפגשו בסוף היום, ובמקום ללכת לישון הם נשארו ערים וסיפרו סיפורים. את סיפורי העם שלהם, הסאגות בפי האיסלנדים. הסיפורים האלה נמסרו מדור לדור, דרך התא המשפחתי ובעיקר ע"י נוודים שהיו עוברים מחווה מרוחקת לחווה נידחת, מתארחים למספר לילות בהם הם היו אוספים את כל מי שהתגורר במקום, מבוגרים וילדים ללא הבדלה, והיו מפליאים בסיפורי העם המדהימים שלהם. אמנם לעיתים אותם נוודים פטפטנים היוו מטרד, אבל תמיד הם ידעו לספר סיפור טוב ולכן התקבלו בברכה. באותם המפגשים המבוגרים היו מלמדים את הילדים קרוא וכתוב מה שהפך את ה"Kvöldvaka"- לטקס עוד יותר רב משמעות אשר במובנים רבים עיצב את דמותו של העם, אשר עד היום מוביל את העולם בהוצאת ספרים לנפש. הבחירה הלא מובנת מאליה של האיסלנדים הקדומים "להישאר ער בערב" היא נקודת מפתח בניסיון להכיר מעט מהמיתולוגיה האיסלנדית העשירה ודרכה לשפוך אור על התעלומה האיסלנדית כפי שניסח זאת הסופר אריה סתיו.

סנורי

הכירו את סנורי סטולרסון .)1178-1241) אדם המסמל יותר מכל אחד אחר את משמעותה של המיתולוגיה האיסלנדית, סיפורי עם אשר מלווים את האומה הקטנה מצפון האוקיינוס האטלנטי מהימים ההם ועד הזמן הזה. סנורי, גדול סופרי איסלנד בימי הביניים, איש מדינה, היסטוריון ופייטן אשר נולד, חי ונרצח באיסלנד במאות ה12- וה.13-

הוא נולד למשפחה חזקה, התחנך במוסד הנחשב ביותר באי ,(oddi) התחתן עם האישה העשירה ביותר באיסלנד, הגיע למעמד הרם ביותר באלת'ינגי – "דובר החוק," ומתוקף כך היה מקורב להאקון מלך נורבגיה, המעצמה הגדולה, הקרובה ביותר (כאלף קילומטר) והמשפיעה ביותר על האי המבודד. האקון אשר לטש עיניים לכיוון איסלנד, רצה לתפוס שליטה בה בתקופה של התערערות וחולשה פנימית, מלחמות בין שבטים ומשפחות חזקות דרדרו את מדינתם עד מלחמת אחים ,(1220-1264) מאורע שלא קרה לפני ואחרי בתולדות איסלנד.

סנורי האמין ששליטה חיצונית של מלך נורבגיה במדינתו תתרום להשבת הסדר והשקט למדינתו השסועה, אך בזמן שגם היציבות בנורבגיה התערערה הוא בחר להעביר את נאמנותו ליריבו של המלך האקון.

הצעד הטראגי הזה הוביל לרציחתו של סנורי במעיין החם מחוץ לביתו, ע"י שליחיו של המלך – חלקם ממשפחתו של סנורי עצמו, בליל סתיו קודר בשנת .1241 על אף הצלחותיו ובעיקר כשלונותיו כאיש מדינה במבט לאחור רכש לעצמו סנורי סטורלסון מעמד בכיר בקורות ארצו. שילוב יוצא דופן של פייטן והיסטוריון, בעל תרומה מרכזית בקורות הסאגה הנורדית בכלל וזו של איסלנד בפרט הפכו אותו לדמות אהובה, מצוטטת, נלמדת וחשובה לאיסלנדים גם דורות רבים לאחר חייו.

על קצה הסאגה

איסלנד היתה המדינה האחרונה במרחב הסקנדינבי לקבל על עצמה את הנצרות )שנת (1000וככזאת, לאמונות הפאגניות נותר די זמן להתגבש ולהתפתח. אמנם ההערכה היא שרק כ10%- מהסאגות נשמרו אך בזכות עבודה מאומצת של חוקרים רבים שמצאו ספרים ישנים במרתפים נידחים וספריות ישנות, חיברו דף לדף ומילה

למילה, בעבודת שימור קפדנית, יש בידינו מידע עשיר ביותר. דוגמא טובה לכך היא שאיפתו של מו"ל גרמני בן המאה ה20- שהחליט לפרסם את מכלול הספרות האיסלדית העתיקה בגרמנית. הפרויקט ערך 23 שנים , 1911-1934 נרתמו אליו 26 חוקרים ומתרגמים ובסופו של דבר יצאו לאור 24 כרכים. פרויקט התרגום המקיף ביותר של ספרות זו עד כה, לשפה כלשהי . כלומר, על אף שכמות קטנה מהסאגות באופן יחסי שרדה את מפגעי הזמן, בכל זאת יש בידינו כיום מידע מקיף ועשיר על עולמם, חייהם ואמונותיהם של האיסלנדים הקדומים.

על-פי ההיסטוריונים בני זמננו, על הרבה מהסיפורים אותם האיסלנדים סיפרו לעצמם לאורך הדורות ועד ימינו חתום גיבורנו סנורי סטולרסון, כאמור גדול יוצרי הסאגות האיסלנדיות. השירים עוסקים בתיאור בריאת העולם, סיפוריהם של האלים ויחסיהם עםהענקים, הגמדים, בני־האדם ושאר הישויות.

עובדה מעניינת היא שדווקא במחצית השנייה של המאה העשרים הגיעו הסאגות אל מספר שיא של קוראים. תרגומים לאנגלית זכו לתפוצה רחבה ונראה שהסבו הנאה לקוראיהם בתור סיפורים שמסופרים היטב אודות עולם אקזוטי ושונה מאוד מן החיים המודרניים, ובזכות תיאורי הדמויות המגוונים והמיוחדים שלהם. ניתן לציין כדוגמה ש"-הסאגה של ניאל" התפרסמה בשמונה־עשרה שפות אירופיות וביפנית, וגם סאגות אחרות הופיעו במספר דומה של תרגומים. דוגמאות להשפעה הסאגות ניתן לראות בסדרת הספרים והסרטים הפופולארית מאוד, "שר הטבעות" שע"פ סקר שנערך בטלוויזיה הבריטית הוא הספר הגדול של המאה ה.20- לא רבים יודעים כי הסופר הבריטי הנערץ טולקין אשר גדל באוקספורד שבאנגליה חונך בעצם ע"י המטפלת האיסלנדית שלו. היא סיפרה לו את סיפורי העם שהיא הכירה מביתה ואף הביאה לו את ספרי הסאגות אותם הוא קרא בשקיקה כל ילדותו ונעוריו. ההשפעות מהסאגות על "ההוביט" ו"-שר הטבעות" שלו הן בלתי נגמרות וללא ספק המשך ישיר של הסיפורים המכוננים מתקופת חייו הראשונה. דוגמא מרתקת נוספת להשפעת הסאגות על תרבות המערב היא שמות ימי השבוע באנגלית ובגרמנית. אודין )Woden) במיתולוגיה האיסלנדית הוא האל העליון והבכיר ביותר. יום רביעי – Wednesday – קרוי על שמו, מהווה שיבוש של Day Woden's .

אגב, מעניין שדווקא באיסלנדית )וביידיש)! יום רביעי נקרא 'יום אמצע השבוע' )מיטווָאך.) יום חמישי – Thursday – הוא יומו של ת'ור, אל העוצמה, הרעמים והברקים. יום שישי – Friday – מנציח את האלה פריאה, אישתו של אודין ויום שלישי – Tuesday – נקרא על שם אל המלחמה הנורדי Týr ששובש בהמשך ל.Tue

דוגמא נעימה פחות להשפעות הסאגות העתיקות על חיינו תהיה יצירתו רבת ההשפעה של המלחין הגרמני ריכארד וגנר )1813-1883) – "טבעת הניבלונג." מחזור אופרות חגיגי שמהוות למעשה את מפעל חייו של וגנר, הוא התחיל להלחין אותן בגיל 30 וסיים בגיל .56 העלילה המוזיקלית מתבססת על טבעת קסומה אשר תמיט אסון על נושאיה. הטבעת עשויה להקנות לבעליה שליטה עולמית, אך הוא יתקשה מאוד להיפרד ממנה, מוטיב מרכזי שהופיע גם בסיפורי "שר הטבעות." בשני המקרים מדובר בהשפעות של "סאגת הוולסונגה" saga) )Völsunga על היוצרים. המיתולוגיה האיסלנדית לצערנו הייתה אהודה מאוד בין היתר גם על לאומנים גרמנים וכך קרא כי דיוויזיה 38 של האס.אס הנאצי נקראה בשם הנורדי "ניבלונגן," בעקבות יצירתו של וגנר.

כל אומה או תנועה רעיונית זקוקה לרקע מיתולוגי אך השימוש הגזעני אשר עשו הנאצים בסיפורי העם האיסלנדיים עיוות ושיבש את היסודות הרעיוניים שהועברו מדור לדור, בספרי הסאגות ובמפגשי ה."Kvöldvaka"-

אנקדוטה היסטורית מעניינת היא שאותו המו"ל הגרמני אשר טרח מאוד על מנת לתרגם את המיתולוגיה האיסלנדית לגרמנית, מתוך מטרה לחזק את רוחו של עמו ואף העניק את ספריו לתנועת הנוער ההיטלראית, הגיע לאיסלנד והתאכזב עד מאוד מהמפגש עם האנשים הצנועים שלא תאמו לתדמית הארית, הבלונדית והחסונה שפיתח בראשו. "האיסלנדים לא התנהגו בשום צורה כמו ויקינגים" הוא כתב ביומנו "ביישנים, בעלי דיבור רך וגם מלוכלכים. הם אינם יכולים להיחשב אומה גרמאנית )העם הגרמני הקדום ג.פ). למופת."

איסלנד, מדינה שלאורך ההיסטוריה שלה שרדה במיקום המרוחק שלה ללא צבא, רחוקה כמרחק מזרח ממערב מכל מה שקשור לנאציזם הגרמני הרצחני. אמנם הגיבור האידיאלי של הסאגה הוא לוחם טוב, בעת הצורך, ואיננו סובל כל פגיעה בכבוד שלו או של משפחתו. אבל הוא גם מתחשב בכבודם של אחרים. אדם שתלטן ותוקפן מכונה בסאגות ójafnaðarmaðr – "בריון," והסאגות רואות בו אדם ממיט אסון. האידיאל החברתי המצטייר מהסאגות הוא של שיווי־משקל בין מנהיגים עצמאיים, שיטה שדואגת לכך שאף ójafnaðarmenn לא יהיה בעל הכוח הבלעדי. היטלר ואנשיו היו בקנה־מידה כזה שכותבי הסאגות אף לא חלמו עליו.

האיסלנדים סיפרו לעצמם – ועדיין ומספרים – את אגדות דברי ימיהם וגיבוריהם לא מתוך רצון לכבוש או לשלוט על העולם אלא מתוך כבוד למסורת שלהם ומתוך אהבה לסיפורים ולהסברים העתיקים שאבותיהם העניקו מדור לדור לתופעות האנושיות ולא פחות מכך, תופעות הטבע הייחודיות והמופלאות אותן הם חוו באי הקרח והאש. סיפורים מרתקים שמעניין להכיר גם בימינו.

בואו נהיה בקשר!

מלאו את הטופס ואני אחזור אליכם בקרוב.

יום 1 | 27.7.22 | נחיתה

ניפגש בשדה התעופה בן גוריון לטיסה שתנחת באיסלנד בצהריים, לאחר עצירת ביניים בציריך נאסוף את המזוודות והג'יפים ונצא לרייקיאוויק, עיר הבירה הצפונית בעולם. נתמקם במלון, נאכל ארוחת ערב ונצא לחגוג את תחילת הטיול באטרקציה הכי שווה בעיר והכי איסלנדית - המרחצאות החמות של הסקיי לגון!

משך נסיעה: 50 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 2 | 28.7.22 | מעגל הזהב - המיטב של איסלנד

היום הראשון המלא ובו נבקר באתרים האיסלנדיים האולטימטיביים - גייזר המקורי, מפלי הזהב גולפוס, ת'ינגווטליר - המקום בו כל הסיפור של איסלנד מתחיל ונאכל ארוחת צהריים מיוחדת במיקום יוצא דופן..

משך נסיעה: 320 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 3 | 29.7.22 | לנדמנלאוגר - שמורת ההרים הצבעוניים

היום נתחיל להנות באמת מהג'יפים שלנו - עמוק לתוך השטח, ה-highlands האיסלנדיים! נחצה נחלים, נטפס על הרים ונגיע למקומות מופלאים! לנדמנלאוגר באיסלנדית ''בריכות העם'' הוא אזור יוצא דופן בנוף המשתקף בו, סלעי ריוליט צבעוניים וגבעות אין-ספור שנראות כאילו נחתו מספר פנטזיה. נבחר מסלול אחד להליכה רגלית טובה ונמשיך לאורך היום בדרך הנופית שהעין לא תוכל לשבוע. עם ערב נשב בכיף במסעדה טובה ונקבל יחד את השבת.

משך נסיעה: 385 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 4 | 30.7.22 | ארץ הסאגות

היום נרד לעומקה של איסלנד - נכיר את המושג האיסלנדי ''סאגה'' והעושר ההיסטורי הטמון בו, בעיירה היפה רייקהולט נתוודע לאחת הדמויות המרתקות בתולדות האומה הצפונית - סנורי סטולרסון. לאחר מכן נרד לעומקה של איסלנד מילולית, בביקור במערת הלבה הגדולה ביותר באי. נטייל אל מעיינות חמים טבעיים ויפהפיים יוצאי דופן ואם נספיק נבקר גם במפלים המהפנטים: ''מפלי הלבה''.

משך נסיעה: 280 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 5 | 31.7.22 | העיר הגדולה הקטנה בעולם

לאחר ארבעה ימים בטבע ולכבוד סוף השבוע האיסלנדי נכיר את עיר הבירה רייקיאוויק מעט טוב יותר, נטייל בעיר שמגדירה עצמה בתור ''העיר הגדולה הקטנה ביותר בעולם'', נפגוש אנשים מעניינים, נפקוד את השוק המקומי, אם מזג האוויר יאיר פנים נקפוץ לפסטיבל עירוני ונעוף מעל איסלנד.

משך נסיעה: אולי מעט בתוך העיר
מסע 25.7.2022
יום 6 | 1.8.22 | איסלנד הגיאותרמית

היום נגיע ל''נחל המעשן'' - מסלול מטריף ביופיו בטבע הבראשיתי של איסלנד לאורך נחל חם, נוכל גם לרחוץ בו ולאכול במסעדה שממקומת בנוף שאין דומה לו. נבקר במפעל להפקת אנרגיה גיאותרמית ונלמד כיצד האיסלנדים רותמים את איתני הטבע בהם הם חיים לטובתם.

ולעת ערב: הפתעה! :)

משך נסיעה: 100 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 7 | 2.8.22 | תורסמורק - היער של תור

לקראת סוף הטיול ניקח את הג'יפים שלנו פעם נוספת לעומק השטח בטיול יוצא דופן לאחת הפנינות המדהימות ביותר של איסלנד! בשמורת תורסמורק יש הזדמנות מיוחדת לראות את הטבע האיסלנדי במיטבו. נוף מרהיב של קרחונים, נהרות,  הרים ונחלים מכל עבר. כמובן שגם כאן נגלה את המקום גם דרך הרגליים שלנו בטיול יומי לא קשה במיוחד אך מספק מאוד!

משך נסיעה: 320 ק"מ
מסע 25.7.2022
יום 8 | 3.8.22 | מסיימים בשיא

היום האחרון של הטיול יוקדש לשיט לאי הקטן והמיוחד וידיי נשמע את סיפור המקום ונסכם את המסע שלנו. בהמשך היום ניסע רחצה משותפת, מרגיעה ומענגת בלגונה הכחולה המפורסמת והנהדרת וארוחת ערב מסכמת וחגיגית :)

נחזיר את הרכבים לעת ערב  ונמריא חזרה הביתה עייפים, מרוצים ומלאים בחוויות ב-00:25

משך נסיעה: 50 ק"מ
מסע 25.7.2022